Drum- en Malletkorps

Het Drum- en Malletkorps (DMK) is het slagwerkonderdeel van muziekvereniging St Caecilia.

Het bestaat op dit moment uit 31 leden, zowel jong als oud, en staat onder leiding van Wil Veeke.

Dit jaar bestaat het DMK al 60 jaar. In de beginjaren van deze groep had je alleen een drumband, die werd gevormd door mannelijke tamboers en die marsen ten gehore brachten tijdens straatoptredens. Dat is nu wel veranderd. Vooral de laatste 25 jaar is er een enorme verandering opgetreden in het slagwerkonderdeel van deze muziekvereniging. Nu richt het Drum-en Malletkorps zich steeds meer op concertpodia. De functie op straat wordt nog wel steeds vervuld samen met de fanfare. Zodoende klinken op feestelijk dagen, zoals Koningsdag, carnaval, met huldigingen etcetera, nog steeds de muziekinstrumenten van het Drum-en Malletkorps op straat.

In 1990 heeft de drumband de overstap gemaakt van traditionele drumband naar Drum- en Malletkorps. Naast het ongestemde slagwerk bij de drumband heeft ook het melodische slagwerk zijn intrede gedaan. De (concert)marimba, (concert)xylofoon, vibrafoon, klokkenspel, timpani's drumset en conga's zijn voorbeelden van melodische slaginstrumenten die in het DMK  gebruikt worden. Daarnaast zijn er ook steeds meer vrouwelijke slagwerkers in onze vereniging.

Het Drum- en Malletkorps is een weg ingeslagen waarbij men zeer gevarieerde concert optredens kan verzorgen.  Het is geen gewone drumband meer, maar een echte slagwerkgroep. Dit biedt kansen voor de allround slagwerker en is natuurlijk een enorme uitdaging voor zowel de beginnende leden als de meer ervaren slagwerkers. Door de variatie krijgt het publiek een heel andere kijk op slagwerk.

Het A-korps bestaat op dit moment uit 25 leden. De leerlingen leren eerst samenspelen in het Jeugd Slagwerk Ensemble, maar kunnen daarna wel doorstromen naar het A-korps.

Zowel het Drum- en Malletkorps als het Jeugd- en slagwerkensemble staat voor muzikale uitdagingen en veel slagwerkplezier!

Repetities:

De repetities vinden plaats in het Kompas in Hoeven.

DMK groepsrepetitie melodisch: maandag en donderdag 19.15 - 20.15 uur

DMK groepsrepetitie ongestemd: maandag en donderdag 20.15 - 21.15 uur

DMK generale repetitie: oneven weken  op maandag 19.15 - 21.15 uur

Als je interesse hebt, kun je gewoon een keer komen kijken of contact met onze vereniging opnemen. Ons mailadres is dmk@muziekvereniginghoeven.nl